20-05-2014

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

20-05-2014

Bericht door Sybe. M. » 28-05-2015 20:36

Vandaag waren Jan en Sybe een dag op stap met bevriende visgids, Martin Joswig. Martin had zijn vriend Palo meegebracht, en met zijn vieren wilden we achter de meerval aan. De bedoeling was om naar een duitse rivier te gaan en daar te werpen met kunstaas. Eerst moesten we nog langs een hengelsport winkel om de nodige vergunningen te halen. Wat een regels en papieren hebben onze noorder buren. In elk gebied is het weer anders geregeld. Bij ons is het slecht geregeld met al die verschillende verenigingen, maar daar is het nog erger.

Om op de stek te komen moesten we eerst door een stuk wildernis lopen, met brandnetels zo hoog dat ze mijn kin raakte. Bij het water was het ook allemaal een wilde bedoeling met overhangende bomen en losse stenen. Prachtige ongerepte natuur, heerlijk. Op sommige plaatsen kon je bij de waterkant komen, en had je genoeg ruimte om te werpen. De aasjes werden te water geworpen, en mochten hun actie in stromend water tonen. Voor mij is dit een nieuwe visserij, iets wat we in friesland niet kennen. De stekken werden goed uitgegooid, en er werd volop genoten.

Het duurde niet lang, en en doffe klap werd op mijn hengel gevoeld. De zenuwen vlogen door mijn keel, zou het een meerval zijn? Al snel werd duidelijk dat het een grote meerval was, man man wat een kracht. Zoiets sterks had ik nog nooit gevoeld. Volgens de gids moest ik mijn stella maximaal dicht zetten, anders werd het niks. gelukkig had ik hier goed naar geluisterd, maar de kracht was nu zo groot dat drillen uit de hand onmogelijk was. De hengel werd in mijn lies gezet, en ik ging in de hengel hangen. Helaas was de meerval nu nog steeds niet te stoppen. Ik had al vaker een meerval gevangen, maar nog nooit zo sterk als dit exemplaar.
Er zat niets anders op dan mij achterover te laten vallen, en de vis zittend af te drillen, met de hengel in mijn lies. Na ongeveer 5 minuten gebeurde waar ik al bang voor was, een breuk in de lijn, en een ontsnapte meerval. Het kon ook niet anders, want dit exemplaar was gewoon niet te stoppen.

Smiddags ging de telefoon. Martin had op een andere stek een aanbeet gekregen, en stond een mooie meerval te drillen. Gelukkig liep deze dril beter af, en hij kon het gevecht winnen. Een meerval van 225 cm werd netjes geland, en op de foto gezet. Een nieuw PR voor Martin. Super blij waren we met deze bijzondere vis, hoe mooi kan een visdag zijn?

Afbeelding
Later op de middag kreeg ik weer een aanbeet op mijn kunstaasje, en ik voelde meteen dat het weer een meerval was. Helaas was deze lang niet zo groot en sterk als mijn vorige aanbeet, maar toch een mooie grote vis waar ik erg blij mee was.
Afbeelding

Wat een geweldig mooie dag, alles was in orde. prachtige natuur en water, super vangsten, en geweldige vismaten. Wat wil een mens nog meer. Een dag om nooit meer te vergeten. S'avonds onder de douche zag ik dat mijn lies helemaal blauw en bloed doorlopen was van de mislukte dril, wat een indrukwekkende dag.

Overige foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

martin flierman
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-01-2012 22:36

Bericht door martin flierman » 01-06-2015 20:43

Mooi verslag en hele mooie vissen!
Gefeliciteerd!

Groetnis ut Harns

Plaats reactie