09-02-2013

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Vin_cent
Berichten: 38
Lid geworden op: 19-11-2012 19:41

09-02-2013

Bericht door Vin_cent » 16-02-2013 09:19

Sneeuw, ijs, -5 vannacht, geen wind...... We hebben vandaag de Marcraft gehuurd en op een een of andere manier hebben wij het weer dan regelmatig tegen, al 4x zware regen en wind gehad, nu een koude nacht en we zien hier in de omgeving overal ijs liggen. Zou het grote water wel open liggen?

Als we bij De Mariahoeve aankomen is de Marcraft omringd met ijs, gelukkig niet dik dus we kunnen zo wegvaren. Maar met ijs is het wel lastig trollen!! We hadden vandaag een speciaal plekje in de planning maar die kunnen we sowieso wel afschrijven. Deze stek heeft veel doodlopende stukken in de luwte, dus daar ligt het zeker dicht. We besluiten daarom naar een stek te gaan waar het grotere water wel open zal liggen. In het begin hebben we dan ook weinig last van het ijs, door de wind heeft hier geen ijs kunnen vormen. Maar hoe wij ons best ook doen, een aanbeet kunnen we niet uitlokken. Als we verder varen krijgen we steeds meer last van het ijs. We besluiten daarom het kunstaas binnen te halen en verder te varen op zoek naar open stukken. Helaas valt dat erg tegen, maar we vinden toch een klein open stukje. Hier hebben we dan ook de eerste actie van de dag, ik pak vrij snel twee snoeken en los ook nog een. We besluiten het stukje helemaal uit te vissen maar na een tweede rondje zonder actie houden we het voor gezien en is het weer zoeken naar open water.

Gelukkig blijkt het iets verder vrijwel helemaal open te liggen en we kunnen eindelijk fatsoenlijk vissen, na een half uurtje maak ik een draai bij een te lage brug en er klapt vol een snoek op mijn plug. De vis geeft goed strijd en mag even later samen met mij op de foto. Niet veel later blijkt er nog meer snoek te zitten, ik krijg een beste aanbeet die even blijft plakken maar helaas lost deze dan. Als we het zelfde stukje nog eens uitvissen weten we geen aanbeten meer uit te lokken en gaan we verder. Helaas komen we weer ijs tegen en moeten we omdraaien, we pakken een stuk water wat vaak taai is en vaak overslaan maar omdat er verder overal ijs ligt hebben we geen keus. Helaas blijkt het water net zo taai als gebruikelijk en aanbeten blijven uit. Gelukkig varen we ondertussen op een stukje waar zeer veel activiteit is, springende witvis, kringetjes op het water en af en toe een behoorlijke kolk.

De eerste aanbeet op dit stuk is een beste, hengel klapt dubbel en reel gilt het uit. De vis blijft ook mooi diep dus een teken dat het een sterke vis is. Als de vis boven komt zien we een moddervette 80-er, 86 cm geeft het meetlint na het onthaken aan. Als we de vis beter bekijken zien we dat deze een vin mist, gelukkig heeft de vis er blijkbaar niet veel last van. Na de release zwemt de vis met krachtige slagen weg en we vissen verder. Maar niet voor lang want de volgende aanbeet is al weer een feit, een 70-er heeft een van mijn pluggen gegrepen en mag ook even op de foto. De vis heeft in verhouding een mini kop en een groot lijf. Zo te zien een nog niet al te oud snoekje die zich al aardig aan het volproppen is. We vissen het zelfde stuk nog eens uit en weer klapt een hengel van mij dubbel. Helaas lost de vis tijdens de dril, we hebben haar even gezien en schatten dat het zeker een dikke 80-er (misschien wel 90) is. Zonde!!

Ondertussen hebben we een rondje gevaren en komen weer in de buurt van de stek van de derde vis, we zien echter een collega er in varen en besluiten verder te gaan. Dit is een heel goed besluit want ik krijg niet veel later een enorme beuk op mijn hengel. De vis blijft op haar plek en diep dus ik weet genoeg. Dit kan best wel eens een meter zijn. De vis geeft goed sport en ze komt langzaam dichter bij. Als we haar lijf zien weten we het zeker, het is een meter en nog een dikke ook! Omdat ze niet heel fijn gehaakt zit besluiten we te scheppen. We onthaken haar direct in het water en leggen haar daarna op de mat om te meten, 106 cm!! en dik! Na een paar foto's mag deze dame weer zwemmen.

Gek genoeg heeft Henk nog geen aanbeet gehad, ik zit ondertussen op 6 vissen en de buit wordt niet eerlijk verdeeld. Normaal verdelen we de goede stekjes, de ene keer zorgen we dat de een met het kunstaas dicht langs de hotspots gaat, bij de volgende stek varen we met de andere kant van de boot langs de hotspots. Omdat Henk nog op 0 staat varen we alle hotspots uit aan Henk zijn zijde. Dit blijkt ook niet te werken want ook dan weten de snoeken mijn aas te vinden. Als ik een draai maak om een hoekje klapt er, net op het moment dat ik de steunhengel pak om dat het smal wordt, weer een zware vis op mijn aas. Aan de dril voel ik dat het weer een zware vis is. Ongeveer net zo groot als de vorige gok ik. Het eerste wat we van de vis zien is een hele dikke nek, als we daarna de kop zien schatten we de vis op dik een meter. De plug is nergens te zien, wel zien we nog een klein stukje onderlijn buiten te bek steken. Deze vis heeft de plug helemaal opgeslokt en omdat een kieuwgreep niet mogelijk is scheppen we de vis. Als de vis op de mat lig bekijken we eens goed hoe de vis gehaakt zit. De plug zit vlak voor de slokdarm en we kunnen via de bek niet bij de achterste dreg. Beide dreggen zitten tegenovergesteld van elkaar onder spanning vast. Dit is zeer lastig onthaken dus we besluiten te knippen. Eerst de splitring van de voorste dreg, de spanning valt van deze dreg en kunnen deze makkelijk verwijderen. De achterste dreg zit nog steeds als een huis vast in het deel waar de achterste kieuwbogen samen komen. We knippen ook deze splitring, dit keer via de kieuwen want ondanks dat ik een 25 cm kniptang heb kunnen we er via de bek niet bij. Als we de splitring geknipt hebben en het kunstaas hebben verwijderd blijkt dat we de dreg ook moeten knippen, we knippen een van de punten af en de dreg kunnen we daarna zonder moeite verwijderden. Het puntje wat we geknipt hebben valt vanzelf buiten de bek dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Nu nog meten, en warempel weer 106 cm!

Ondertussen is het al bijna tijd om terug te varen naar De Mariahoeve, we besluiten het laatste stekje nog helemaal uit te vissen en dan te stoppen. Hier pak ik nog een vis van rond de 70 cm, al leek de aanbeet op een van veel zwaardere vis. De snoek heeft het aas gemist, maar een van de dreggen is net achter de kop gehaakt dus hierdoor lijkt de vis veel sterker. De vis onthaken we in het water en mag zonder foto weer van zijn vrijheid genieten. De teller staat ondertussen op 8 vissen en gek genoeg heeft Henk geen vis. Met deze vreemde verdeling van de vangsten sluiten we de dag af en varen we terug naar De Mariahoeve.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

Bericht door Sybe. M. » 16-02-2013 20:27

Prachtig verslag, je hebt er wel werk van gemaakt.
Jammer dat Henk met de vangsten achter bleef, maar toch een heel mooi resultaat.
Acht vissen, en 2 meter snoeken. :shock: super

Plaats reactie