22-02-2013

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

22-02-2013

Bericht door Sybe. M. » 23-02-2013 17:46

Vandaag was Leo op de boot.
Het beloofde een moeilijke dag te worden.
De watertemperatuur was -0.8 graden, en hele stukken lagen dicht.
De gevoel temperatuur lag ver onder 0 terwijl het 1 graad boven nul was.

Alle stukken water die uit de wind lagen waren dicht gevroren.
Het plan was om van Heerenzijl naar Joure te trollen, in de hoop dat dit water nog open zou liggen.
Op enkele stukjes na lag dit water ook open, de kleine stukjes die dicht lagen konden we langzaam varend aan de kant duwen, of breken.

Eenmaal in Joure aangekomen, bleek het water meer ijs te bevatten, en konden we niet overal langs.
De hoop was dat de Douwe Egberts fabriek warm water zou lozen, en dat daardoor het water mooi open zou liggen, en dat de snoeken hier in grote getallen zouden liggen.
Helaas was dit niet het geval.
Bij de D.E. fabriek konden we niet verder, ijs.

Het was mijn eerste keer dat ik hier was, en de verwachting van warm water kwam niet uit.
We besloten in de haven aan de groene dijk te keren, want daar was het nog ijsvrij.
Helaas bleek dit een vergissing.
Op de kant stond de havenmeester, en die maakt hèèl erg duidelijk dat we hier niet welkom waren.
We besloten daarom zo snel mogelijk de haven te verlaten, want de havenmeester riep al iets over 112 bellen, en dat hij ons voor inbraak wilde aangeven.

Nog napratende over deze ervaring, en dat het keren in een haven niet te vergelijken met inbraak was, zagen we een motor bootje op ons aan komen racen.
Het bleek alweer de havenmeester van jachthaven grienedijk te wezen.
Waarschijnlijk was hij nog niet klaar met zijn toespraak.
Hij scheerde vlak langs ons, waarbij hij bijna onze hengels kapot maakte.
Het scheelde maar een haartje.

Vervolgens scheurde hij zo dicht voor onze boot langs, dat een aanvaring onvermijdelijk was.
Hierna verliet de havenmeester van Joure het strijd toneel weer, ons verbaasd achter latend.
We zijn snel door gevaren, voordat de havenmeester weer terug kon komen.

Op de helling kam ik er achter dat mijn nieuwe boot een flinke deuk, en een paar diepe krassen had opgelopen.
Dat deed wel even zeer, zo'n schade post op mijn nieuwe boot.

Achteraf konden we er ook wel weer om lachen, wat bestaan er toch drukte makers op deze wereld.

In de middag betrok het weer, en werd het bewolkt.
De kou werd nu nog erger, en de noord oostenwind voelde aan als -10
Gelukkig had ik me goed gekleed, maar mijn handen kreeg ik niet warm.
De vangsten liepen in de bewolking snel terug, en we konden er niets meer bij vangen.

Het werd tijd om terug te varen naar de helling, en lekker de verwarming op te zoeken.

Kortom een mooie dag met toch nog 5 snoeken in de boot, waarvan de langste 107 centimeter was.
Wat is de natuur in de winter toch mooi, en met de super blauwe luchten van deze ochtend was het weer volop genieten.
Op het incident met de havenmeester van joure na een geweldig mooie, en koude dag.

Video van deze dag, klik op de link. http://www.youtube.com/watch?v=6Vl5B-3s ... Hg&index=1

Plaatje bij het praatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie