09-02-2014

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

09-02-2014

Bericht door Sybe. M. » 10-02-2014 15:47

Vandaag had ik met Jelmer afgesproken. Jelmer en ik hebben regelmatig contact over de vangsten, en de betere stekken. Lang geleden hadden we al eens afgesproken om samen te gaan vissen, maar door drukte van beide kanten kwam het er maar nooit van. We hadden op een plaats afgesproken, waar we beide nog geen boot ervaring hadden. Het weer was slecht, veel regen, en kei harde windstoten. We besloten om toch te gaan, want voor er weer een nieuwe afspraak geregeld zou kunnen worden???? Ruim op tijd was ik bij de helling, want op een nieuwe stek wil je niet voor onverwachte verassingen komen te staan. De Trailerhelling, bleek niet echt een trailerhelling te zijn, maar een scheef aflopende betonplaat die voor het water stopte. Er zat nog wel een balk voor het water, zodat je niet met trailer en al kopje onder kon gaan. Gelukkig heb ik een kanteltrailer, dus kon ik de boot hier wel te water krijgen. Jerken was vandaag geen optie, want met deze wind kan je niets met een elektro motor, en driften was onmogelijk.

De bebouwde kom werd uitgevist, en de eerste vissen kwamen aan boord. Het waren geen grote vissen, maar daar staat deze stek dan ook niet om bekend. We besloten om enkele vaarten buiten de bebouwde kom te gaan proberen. Helaas was dit niet mogelijk, de zware windstoten zorgden er voor dat het gewoon niet lekker liep. Geen tijd om dreggen te verschonen, want de handen moesten constant aan het roer blijven. Er werd besloten om een nieuwbouwwijk te proberen.

De toegangsweg naar deze nieuwbouwwijk was niet bereikbaar door onder een brug door te varen, maar we moesten onder een tunnelbuis door. Natuurlijk werd door de harde wind mijn hengel en reel woest langs de buiswand geschuurd, maar er was gelukkig geen schade. Het water was er ondiep, en erg troebel. We hadden verwacht dat het er helder zou zijn, en minstens 160 cm diep. Als je ergens voor het eerst komt, dan is het altijd afwachten wat je tegen komt. Het kunstaas werd aangepast aan de omstandigheden, en we gingen los. De eerste snoek was al snel aan boord, en alweer op de 25 centimeter invinceble. Raar dat snoek, die niet groot is, dergelijk kunstaas aanvalt. De snoek werd weer los gelaten, en binnen enkele minuten melde zich een snoekbaars op de 25 cm invinceble. De snoekbaars hing op de middelste dreg, en hij had het aas dwars in zijn bek zitten. Wat een lef, om dit stuk kunstaas aan te vallen.

De nieuwbouw werd na enkele vissen verlaten, en we besloten om onder een brug even tot rust te komen. Het weer had zijn tol geëist, en we waren koud en nat. Mijn handschoenen waren doorweekt, en mijn vingertoppen waren gevoelloos. Mijn nieuwe vispak had de test doorstaan, en had mij mooi droog gehouden. Een goed vispak is volgens mij 1 van de beste investeringen die je doen kan.

De lunch werd genuttigd, en de wind blies ons een stuk droger. De hengels konden na een uurtje weer aan het werk. vol goede moed gingen we weer van start. In de kist van Jelmer zag ik een Westin Játte liggen. Det is een lange plug van 24 cm. In het verleden heb ik een gast aan boord gehad, die ontzettend goed aan dit aasje ving, waarop ik had besloten om er ook 1 te kopen. Helaas kon ik er niets op vangen, en hij heeft echt zijn uurtjes wel gemaakt. Mijn eerste vraag aan Jelmer was dan ook, Vis je veel met deze plug, en hoe vangt dit aasje? Jelmer was dik tevreden over dit aasje, en hij ving er goed op. Alweer iemand die er goed op vangt, waarom heb ik er dan nog nooit wat op kunnen vangen? Jelmer stelde voor om zijn Játte aan de speld te hangen, en te bewijzen dat hij vangt. Binnen enkele minuten kwam de eerste vis van de Játte af, raar. Deze heeft de zelfde lengte en kleur als die van mij. Ik stelde voor om zijn aasje van de speld te halen, en die van mij er aan te hangen. Geen probleem zei Jelmer, het is de zelfde, en hij viste vrolijk met mijn aasje verder. Binnen een uur had hij 3 vissen op mijn Játte te pakken, ik snapte er niets van. Ik stelde daarom voor om mijn aasje weer aan mijn speld te hangen, zodat hij weer met zijn eigen kon vissen. Na een uur vissen bleek dat er een vloek op dit aasje rust, want ook nu leverde de Játte mij weer niets op????
Raar, rust er een vloek op dit aasje?

De dag werd i.v.m. het weer wat vroeger als normaal afgesloten, met een mooi resultaat.
12 vissen en een nette snoekbaars. tegen de verwachting in zaten er mooie 70ers, 80ers, en een 90er snoek bij. Een nieuwe stek, met een mooi resultaat.

Plaatje bij het praatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Klein maar dapper.

Afbeelding
Een tuintje in je boot.

Afbeelding
Het voordeel van troebel water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jelmer
Berichten: 19
Lid geworden op: 14-10-2013 19:42

Bericht door jelmer » 10-02-2014 19:38

Mooi omschreven Sybe. Prima weergave van onze dag. Jammer nog van die ene dreg in mijn vinger, leuk is anders :P
De Jatte deed het goed met al die vangsten. Gelukkig leverde een aasje wat mijn vertrouwen verloren had jou een leuke vis op!

Oja, het weer was lekker, met nagenoeg geen wind een een strak blauwe lucht!

Plaats reactie