06-07-2014 Eindelijk.......

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Aiso Lycklama a Nijeholt
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-06-2014 21:21

06-07-2014 Eindelijk.......

Bericht door Aiso Lycklama a Nijeholt » 22-07-2014 21:45

Eindelijk…..

Vandaag ben ik voor het eerst dit seizoen weer alleen een dag weg geweest met mijn boot.
Begon vandaag wat later als normaal, zat om 7.30 goed en wel in de boot te vissen. Het begon al goed, binnen 100 meter had ik het eerste snoekje al gevangen. Als het de hele dag zo door gaat beloofd het een top dagje te worden.

Maar zoals het meestal gaat bleek dit dus niet zo te worden.

Het bleef een hele tijd stil tot dat ik in Franeker kwam. Net onder de brug door klapte er een mooi snoekje van ongeveer 50cm op de good old triple pikefighter. Binnen 50 meter miste en snoek de spok aan de hand hengel gelijk er na klapte ze er vol op. Met plug en al sprong ze vol uit het water. Zo hé wat een aanbeet van zo’n relatief klein snoekje van 65cm . Maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerdt.

Afbeelding

Na even snel een foto gemaakt te hebben snoek weer snel terug gezet in het water. En weer verder getrold. Toen bleef het weer een hele tijd stil, dus dan ga je wat anders proberen. Backtrollen met aan de steun een grote witte 25cm shad en aan de handhengel een grote 20cm kipper shad.

Ik backtrolde zo het hele stuk af en kwam in een doodlopend stuk sloot. Daar moest ik om draaien en precies halverwege de draai hangt de shad aan de steunhengel even stil. Een paar seconden later als de shad net weer begint te bewegen krijg ik in eens een mooie aanbeet op de steunhengel. De hengel buigt steeds verder en verder door. Mijn steunhengel is een abu garcia vendetta 60 tot 100 gram jerkbait hengel en die is zo stug als een bezemsteel. Deze buigt echt niet zomaar door op een snoek dus wist dat het een beste vis moest zijn.

Snel haal ik de hengel uit de steun, dit word me aardig moeilijk gemaakt door de vis omdat hij vol door de slip onder de boot door zwemt. Krijg de hengel toch uit de steun, en draai de slip nog wat vaster. Dan blokkeer ik de spoel met mijn duim want de vis zwemt al gevaarlijk dicht bij de palen. Gelukkig kan ik de snoek keren. Op het zelfde moment komen er een man en zijn 2 dochters aanlopen. De man bied aan om te helpen met het landen van de vis en stapt snel in de boot en pakt het schepnet. Ongeveer een minuut later zie ik de vis voor het eerst boven komen. Zo hé wat een bek, dit word zeker een nieuw pr. Ik zeg tegen de man die gaat zeker naar de meter. De snoek word moe en komt al snel langs zij liggen. Snel het schepnet er onder. Yes ik heb hem.

Snel stap ik uit de boot en pak het net met de snoek over en leg hem voorzichtig neer in het natte gras. De snoek had de shad vol gepakt. Maar zat wel heel mooi gehaakt dus kan ik haar snel onthaken, hup snoek netjes recht leggen en het meetlint er naast. Bam hoppaa yeaah een nieuw pr en wat voor een 108cm. Mijn vorige pr was 85cm dus een verbetering van 23cm!!!

Na 6 jaar roofvissen eindelijk een metersnoek en wat voor één!!!

Super wat ben ik hier blij mee. Ongelofelijk wat een gevoel.

Afbeelding

Afbeelding


Na dat een van de twee dochters van de man die hielp met het scheppen van de snoek een paar foto’s maakte snel weer de snoek terug gezet. Even gereanimeerd in het water en toen zwom ze weer vol kracht en pracht weg de diepte in.

Man mijn dag kan niet meer stuk. Eerst de man en zijn dochters bedankt voor de hulp, die gingen weer verder. De dochters vonden het ook mooi om te zien hoe groot ze wel niet was.

Daarna maar even een broodje gegeten en mijn vismaten gebeld met het bericht dat ik een nieuw pr en mijn eerste metersnoek aller tijden gevangen had.

Na de nodige telefoontjes en een facebook bericht, weer door gegaan met het vissen. Nog steeds zeer onder de indruk van de pracht snoek die ik net heb mogen vangen, mis ik na een paar honderd meter de eerst volgende aanbeet. Maar dat maakt mij helemaal niks uit. Daarna nog even een nieuwbouw wijk aangedaan waar meestal wel een paar visjes te vangen zijn.

Het bleef lang stil tot dat ik net voor een steiger een mooie snoekbaars haak op de spok. De snoekbaars gaat helemaal los en slaat een paar keer best in de oppervlakte met haar staart. Op de steiger komen inmiddels een vader en zijn kleine zoontje aan lopen. Het zoontje zal niet ouder zijn als 5 of 6 jaar. Heel voorzichtig kijkt hij over de rand van de steiger waar ik net de snoekbaars uit het water pak en snel onthaak.


Ik hou hem nog even omhoog zodat het jongetje wat makkelijker de vis kan zien. Het gezicht van het jongetje onbetaalbaar, ogen puilen bijna uit en word er bijna bang van zo groot vond hij de snoekbaars. De vader vond het ook al een grote vis. Toen liet ik de vader een foto zien van de snoek die ik net ervoor heb mogen vangen. Hij laat zijn zoontje de foto zien en die trek echt een gezicht van : zo hé ik ga nooit weer in de sloot zwemmen.

Toen gingen ze weer de tuin in en ging ik weer verder trollen.

Er kwamen wat regenwolken aan en in de verte zag ik het al regenen, dus heb ik het laatste stuk nieuwbouw wijk nog even uit getrold en toen ben ik verder door Franeker heen getrold.
Buiten Franeker op het kanaal heb ik de spullen opgeruimd, en de hengels binnen gehaald.

Ook snel mijn regenpak maar even aangetrokken want het begon al wat te regenen. En toen hop hop gas erop een kleine 10km naar huis varen.

Daar vaar je dan met je placom 360 met 4pk 4taktje op het van Harinxmakanaal. Komt er van achter volgas een grote rib van een 6/7 meter met 150pk volgas in planee over het water heen vliegend me voorbij varen. Ik ga met mijn bootje maximaal 14km per uur, de rib moet toch zeker wel 80km per uur hebben gevaren. Wat zijn die dingen ongelooflijk snel. Ondertussen begon het toch echt wel hard te regenen. 1 kilometer verder op was pas een brug waar ik kon schuilen dus dan maar doorvaren.

Toen ik de spoorbrug bereikte was ondertussen alles ook al zeik nat geregend, dus dan heeft schuilen ook geen nut en ben ik maar doorgevaren naar huis.

Al met al was het met de aantallen een mager dagje 3 snoekjes een snoekbaars .

Maar dat maakte mij echt helemaal niks uit. De metersnoek maakte de hele dag goed.

Tijdens het schrijven van dit verslag moet ik weer terug denken aan de metersnoek die ik mocht vangen en aan het kleine jongetje op de steiger en dan krijg ik spontaan weer een big smile op mijn hoofd. Prachtig wat was dit een mooie dag voor mij.

Tight Lines,

Aiso Lycklama a Nijeholt

Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

Bericht door Sybe. M. » 22-07-2014 23:00

En zo mooi is hengelsport. Prachtig.

Plaats reactie