31-08-2014 4 snoeken en 1 schaap

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Aiso Lycklama a Nijeholt
Berichten: 13
Lid geworden op: 23-06-2014 21:21

31-08-2014 4 snoeken en 1 schaap

Bericht door Aiso Lycklama a Nijeholt » 31-08-2014 23:29

4 snoeken en 1 schaap


Afbeelding

Laatste tijd was zoals jullie allemaal wel weten de water temperatuur veel te hoog om verantwoord op snoek te vissen. Dus een hele tijd niet op snoek gevist en dus ook geen verslag kunnen schrijven.
Vandaag ging ik na een lange tijd weer eens een dag trollen op snoek in Sneek en omstreken.

Om 10 uur zou Janco in Sneek bij mij opstappen om een dagje mee te gaan te snoekvissen. Ik was al om 6 uur begonnen dus kon rustig aan naar Sneek toe trollen.

Om 6 uur dus op het water en begon gelijk goed binnen honderd meter had ik al het eerste snoekje van de dag binnen. Klein maar fijn zullen we maar zeggen.

Daarna hele tijd geen aanbeet meer kunnen krijgen dus even gas er op en door naar het volgende dorp, daar kon ik onder de brug een mini snoekje van 30cm haken op een pikefighter redhead 3 meter. Zal wel veel honger hebben gehad dat snoekje aangezien de pikefighter al de helft van zijn eigen lengte bedraagt.

Daarna doorgevaren richting Sneek omdat ik op dit stuk nooit echt goed heb gevangen.
Paar interessante stekken nog even uitgetrold maar kon geen aanbeet meer forceren.

Na de laatste stek zou ik het gas er weer op gooien en door naar Sneek varen, maar toen zag ik iets raars zwemmen in het water. Vaar rustig dichter bij en toen zag ik dat het een schaap was die niet meer bij de kant op kon komen. Het schaap was er eerst niet zo van gediend dat ik hem zou helpen, maar naar een tijdje had ie het door, en kon ik rustig met de boot dicht bij komen en het schaap in de nek pakken en rustig in de achteruit naar de kant toe te slepen. Ik kon de boot zo manoeuvreren dat het schaap tussen de boot en de kant kwam dat het schaap niet meer weg kon. Toen snel de boot vast gelegd en op de kant gesprongen, al hoe wel ik dacht dat er grond onder het riet zat. Maar dat bleek dus niet zo en had ik een natte voet en schoen. Snel op de kant geklommen en het schaap op de kant getrokken. Dit ging nog niet zo makkelijk want het wol was helemaal vol gezogen met water dus het schaap was heel erg zwaar. Gelukkig het schaap op de kant gekregen. Snel begon het schaap te blearen en het water uit zijn vacht te schudden. Dan draait het schaap zich nog even om en bleart nog even naar me als of hij me wou bedanken voor het redden van zijn leven.

Voor mij gaat vissen lang niet alleen om het vangen van vissen zelf, het gaat voor mij ook om de rust en om te genieten van alle pracht en praal van de natuur. Meestal kom ik alleen dode schapen en lammetjes tegen in het water. Dat ik dan vandaag precies op tijd was en dat ik het leven van dit schaap kon redden maakte er voor mij al een top dag van .

En dan is het nog maar 9 uur.

Weer verder gegaan met het vissen en om 10 uur stond Janco op het plek dat wij hadden afgesproken. Spullen even op het plek zetten en dan beginnen we te vissen. We trollen door Sneek heen en het duurt even maar ik krijg een mooie aanbeet op de oude vertrouwde 9”relax shad. Mooie snoek van ongeveer 75cm mag kortstondig de boot van binnen bekijken voor een paar foto’s.

Afbeelding

Gaat snel weer het water in en met een krachtige slag van de staart gaat ze weer de diepte in.

We trollen weer verder en uurtje of 2 later vissen we in een doodlopend stuk van een sloot en kijken we alle twee even achter de boot. Zien we in een keer een enorme muil boven water. Wow wat een bek, zien we dat de snoek vol op de pikefighter aan mijn steunhengel klapte. De snoek vecht lekker lomp zoals we dat van grotere snoeken gewend zijn. Als ze naast de boot komt denk ik yessss dat word de 3e metersnoek dit seizoen al voor mij.

Snel onthaken en heel snel een foto maken en even snel meetlint er bij langs. Blijft steken op 95cm desondanks een hele mooie dikke zomersnoek.

Afbeelding

Even reanimeren in het water en weg is ze. Lekker gaat het vandaag al 2 mooie snoeken binnen van 75+.
Helaas blijft het er hier bij en krijgen we een tijdje weer geen aanbeten.

We trollen door een ander stuk van Sneek als ik weer een mooie aanbeet krijg op alweer de 9” relax shad, de vis blijft diep dus dat duit op alweer een mooie grote snoek.
Als de snoek naast de boot boven komt zie ik dat ze licht gehaakt zit. Dan neemt ze nog een laatste run en schud ze een paar keer best met haar kop en weg is ze. Ik schat haar op eind 80 begin 90cm dus wel jammer, maar daarom heet het ook vissen en niet vangen.

We trollen weer langzaam aan terug naar de plek waar Janco opstapte vanmorgen. Helaas heeft Janco vandaag niks kunnen vangen en bleef ik steken op 4 snoeken. Maar ik ben blij met elke snoek.

Ik zet Janco er weer af en trol zelf nog even verder richting winsum. Weer trol ik alleen de stekken waar ik veel vertrouwen in heb anders word het weer laat. Paar kilometer buiten Sneek krijg ik nog een aanbeet van een klein snoekje vermoed ik op de 9”relax shad.

Verder krijg ik geen aanbeten meer en besluit ik om door te varen naar huis.

Al met al was het weer een lekker dagje vissen, het weer zat mee. Paar mooie snoeken kunnen vangen. En het kunnen redden van het schaap gaf het dagje ook nog een gouden randje.

Janco bedankt was weer gezellig.


Tight Lines,

Aiso Lycklama a Nijeholt

Plaats reactie