17-06-2012

Plaats hier je vangsten
Plaats reactie
Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

17-06-2012

Bericht door Sybe. M. » 18-06-2012 10:11

Vandaag stond er weer een rondje randmeren op het programma. De wekker ging vroeg, want het is eigenlijk wel een eind rijden. De wind blies een kracht 5/6 wat voor deze grote meren toch wel iets te veel is. We besloten het er toch op te wagen, en als het niet zou gaan, dat we dan een beetje van de open stukken weg zouden blijven.

Het was druk bij de helling, want we lagen er nog maar net in, of een bekende hengelsport journalist, en vrienden, trailerden met 2 boten op de zelfde helling. Nog geen 5 minuten later gingen vismaat en naamgenoot Siebe, met 2 boten te water. De wind was hard, en de golven maakten mooie witte schuimkoppen. Vismaat Siebe besloot om de luwte van een schiereiland op te zoeken, terwijl wij besloten om het meer zo snel mogelijk over te steken om de luwte van een paar eilanden op te zoeken.

Het jerkbaiten werd ondanks de luwte van de eilanden bijna onmogelijk gemaakt. Driften met de boot ging te snel, en door de hoge golven was het bijna onmogelijk om je goed staande te houden. Voor onze eigen veiligheid, besloten we om te gaan trollen.

Afbeelding
83 cm in de luwte van een haven.

De vissen waren erg wild, en meerdere vissen werden tijdens de dril gelost. Soms een meter voor de boot wisten de woeste snoeken zich nog te lossen. De harde wind maakte het er bovendien niet makkelijker op. We besloten daarom de licht gehaakte snoeken maar te scheppen. Normaal gebruik ik altijd de kieuwgreep, maar het golfen en de wilde snoeken maakten dat nu moeilijker. Gelukkig heb ik voor moeilijke omstandigheden altijd een enorm rubber schepnet aan boord, en deze werd onder het stof vandaan gehaald.

Het landen ging nu een stuk beter, maar het blijft toch wel een vreemd gevoel om een snoek in een net aan boord te brengen. De vissen kwamen met regelmaat binnen, maar de echt grote dames bleven uit. Na een telefoontje naar de andere boten bleek dat daar 5 vissen waren gevangen, wij deden het met 4 snoeken dan nog wel redelijk.

Afbeelding
Siebe met een nette vis.

Een uurtje later kreeg ik via de telefoon te horen dat Harm een 115 cm lange dame had gefopt. Een beetje jaloers hing ik de telefoon op, maar we wisten dat de dag nog niet voorbij was, en dat wij ook nog kans op een metersnoek maakten.

Afbeelding
Harm met zijn nieuwe PR van 115 cm.

We draaiden netjes onze rondjes, in de hoop nog wat meer vissen te pakken. Het jerkbaiten bleef echter lokken, en we zagen een stuk water wat achter hoge bomen mooi uit de wind lag. We besloten daar een poging te wagen, en de flat Sybrides werden uit de kist getoverd. Dit was werkelijk genieten, want het water was hier glas helder, en bijna wind stil. De planten bedden groeiden hier lekker hoog, dus dat was super.

Afbeelding
Helder water en planten, zo mag ik het graag zien.


Nog geen half uur later wist ik een mooie 103 cm te landen. Dit was al de vierde 103 cm vis van dit nog korte seizoen. Wel raar dat de meeste meter snoeken van dit seizoen 103 cm zijn. Deze vis maakte mijn dag natuurlijk helemaal goed, en met een heerlijk gevoel werd ze op de foto gezet.

Afbeelding
De vierde 103 centimeter van dit nog maar net begonnen seizoen.

We besloten nog een ander deel van het water te bezoeken, en de dag werd daar afgesloten met 10 nette vissen. In de boten van visvriend Siebe werden in totaal 8 nette snoeken gevangen. Een mooi avontuur met de hoge golven, en een dag waar ik zeker geen spijt van heb.
Sybe

Piker Gosling
Berichten: 4
Lid geworden op: 25-01-2012 12:47

17 juni

Bericht door Piker Gosling » 19-06-2012 08:19

Leuk verslag Sybe.
Jammer dat het meer op jouw foto leegloopt :lol:

gr. Piker Gosling
Blauw is de kleur!

Plaats reactie