Beroepsvissers halen havens leeg

Alles wat minder belangrijk is, of wat niets met roofvis te maken heeft, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sybe. M.
Berichten: 316
Lid geworden op: 24-01-2012 07:54

Beroepsvissers halen havens leeg

Bericht door Sybe. M. » 28-11-2012 12:42

In de Leeuwarder Courant het volgende stukje.

Klacht Visbond: beroepsvissers halen IJsselmeerhavens leeg

Makkum - In de havens aan het IJsselmeer wordt op grote schaal gestroopt door beroepsvissers, zo beweert de Visbond.

Voorzitter Harm Wiersma vermoedt dat gemeenten en provincie zich niet willen branden aan de misstanden ronde de beroepsvisserij. "Ik schrijf al twee jaar brieven, maar ik krijg bijna geen reactie" zegt Wiersma. Twee jaar geleden richtte hij de Visbond op, omdat hij vindt dat de Hengelsportfederatie te weinig actie onderneemt tegen de vermeende illegale praktijken van de beroepsvissers.

Inmiddels telt zijn vereniging een kleine twintig leden, die hem op de hoogte brengen van misstanden in de beroepsvisserij. Wiersma publiceert de duistere zaken op de site van de Visbond. Afgelopen week was het volgens Wiersma raak in de haven van Makkum, waar binnenvissers staand want uitzetten en tientallen snoeken, snoekbaarzen, brasems en kolbleien boven water haalden. "Volkomen illegaal, de haven is op deze plaats nog geen 50 meter breed", zegt Wiersma. "Zulke netten mogen niet binnen 25 meter van de kade staan, dus het is absoluut niet toegestaan"

Ook in Workum en Stavoren constateren zijn bronnen regelmatig dit type overtredingen door beroepsvissers, zegt de voorzitter. In de wintermaanden is het diepe en relatief warme water van de IJsselmeerhavens een favoriete verblijfplaats voor vis. "Deze vis wordt er door de beroepsvissers zonder pardon uitgeschept", zegt Wiersma. "Wij recreatievissers moeten alles teruggooien, maar op deze manier blijft er voor ons niks over." Hij ergert zich eraan dat geen enkele instantie naar hem wil luisteren. "Bij grutto's en kievieten staat geheel Friesland op de achterste poten, maar onze vis is vogelvrij en het boeit niemand.

Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond, die de beroepsvissers op het IJsselmeer vertegenwoordigt, kan zich best voorstellen dat sportvissers zich storen aan de aanwezigheid van beroepsvissers in de havens aan het IJsselmeer. "Het is de plaats waar hobbyvissers hun hengel uitgooien en zien dat de beroepsvissers met hun grote netten alle vis meenemen", zegt Nooitgedagt. "Dat ze dit op illegale manier zouden doen, is mij niet bekend. Laat de Visbond met bewijzen komen en die voorleggen aan de NVWA." Zijn organisatie heeft echter geen zicht op de praktijken in de havens. Het zijn de gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de uitgifte van visvergunningen in de havens aan het IJsselmeer. "Als ik de Visbond een advies mag geven: sla de handen ineen met de sportvisserij en koop de beroepsvissers in de IJsselmeerhavens uit. Dan hebben de hobbyvissers het rijk alleen."

Plaats reactie